Header Down Page 2

تا یک ماه امکان مرجوع بدون کسر هزینه

یکی از دغدغه های اصلی بیماران برای دریافت سمعک این است که آیا از سمعک خود (چه از لحاظ ظاهر و چه از نظر تقویت صدا و راحتی شنیداری) راضی خواهند بود یا نه.
متاسفانه از قدیم تبلیغات منفی بسیار زیادی در مورد سمعک وجود داشته است. اینکه سمعک صداهای اضافه را تقویت می کند، سوت میزند، باعث افت شنوایی بیشتر می شود، باعث وابستگی به وجود سمعک می شود و بیمار کم شنوا بعد از تجویز و استفاده از سمعک همیشه باید آن را استفاده کند و بدون آن نمی شنود و ...
به دلیل همین نگرش های منفی و نگرانی بیمار از پیدا بودن سمعک و نگاه های منفی جامعه به کم شنوایان، تعداد زیادی از بیماران از مراجعه به کلینیک های شنوایی شناسی و مشاوره و تجویز سمعک طفره رفته اند.
در مورد نگرانی های بیماران از عملکرد سمعک آنچه مهم است خاطر نشان کنیم این است که کم شنوایی دارای الگوهای مختلف، انواع مختلف، درجات مختلف و متغیر های زیادی است که باید در تجویز سمعک مد نظر قرار گیرند. نتایج آزمون شنوایی عمومی بیمار در برگه هایی تحویل بیمار می شود که ادیوگرام (نوارگوش) نامیده می شود. در این برگه میزان و نوع کم شنوایی، الگوی کم شنوایی، میزان درک گفتار و آستانه درک گفتار درج می شود. تنوع نتایج ثبت شده در این برگه آنقدر زیاد است که می توانیم بگوییم کم شنوایی همه افراد با هم متفاوت است و چیزی شبیه اثر انگشت هر فرد بوده و کاملا یونیک و منحصر به فرد است.
یکی از مهمترین ملاک های مورد استفاده در تجویز سمعک همین برگه و نتایج ثبت شده در آن است. معیار های دیگری چون سن بیمار، توقعات شنیداری بیمار، سبک زندگی و میزان ارتباطات اجتماعی ، قطر مجرای گوش ، انحنای مجرای گوش، قوام و خاصیت ارتجاع مجرای غضروفی گوش، احتمال پیشرونده بودن کم شنوایی و... هم تجویز سمعک در بیماران را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهند.
امروزه حدود بیست کمپانی مطرح سمعک در اروپا و آمریکا فعالیت دارند که اکثر آن ها هم در ایران دارای نمایندگی هستند. تنوعی بیش از 1000 مدل سمعک وجود داد و متخصص شنوایی شناسی باید از میان آن ها یکی را برای بیمار خود انتخاب کند. انتخابی که به مهارت علمی و تجربی متخصص شنوایی شناسی مرتبط است و باید نیازهای شنوایی شما را تامین کند، راحتی شنوایی برای شما به ارمغان بیاورد، از نظر زیبائی شناختی (cosmetic) نظر شما را تامین کند و مطابق با سبک زندگی شما پویایی شنیداری مناسبی را برای شما شخصی سازی کند و نکته بسیار مهم اینکه تجهیزاتی را در اختیار داشته باشد و تا جای ممکن طوری سمعک را تنظیم کند که احتمال افت شنوایی بیشتر در بیمار را به صفر برساند.
لذا تنها کسانی که می توانند سمعک مورد نظر شما را تجویز کنند، متخصصین شنوایی شناسی هستند. لذا توصیه می کنیم به جای توجه به نظریات منفی جامعه نسبت به سمعک، اقدام به ارزیابی، مشاوره و تجویز سمعک در یک کلینیک پیشرفته شنوایی شناسی کنید.
به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که امروزه :
1-سایز سمعک ها به خاطر استفاده از قطعات کوچکتر و پیشرفته تر نسبت به قبل خیلی کوچکتر شده و هنگام استفاده کمتر پیدا هستند. حتی برای کم شنوایی های شدید تا عمیق هم که سمعک های پشت گوشی بزرگ تجویز می شد، جایگزین های خیلی کوچکتری (سمعک های RIC) قابل دسترس شده اند و لذا نگرانی در مورد سایز سمعک تقریبا بی معنی است.
2-در مورد کیفیت صدای سمعک ها هم به لطف استفاده از مدار های بسیار پیشرفته هوشمند ( که در برخی از انواع آن ها چندین میلیون پردازش در ثانیه بر روی صدا انجام می شود) و با استفاده از مدار های حذف صدای فیدبک (سوت)، تقویت هوشمند صدای گفتاری و افزایش نسبت صدای گفتاری به صدای مزاحم محیطی مزاحم، حذف صدای پژواک (بازتاب شده از محیط) ، استفاده از تقویت صدای سه بعدی، برنامه های چندگانه اتوماتیک و دستی، مدار تقویت صدای تلفن و کلی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری سمعک نه تنها کیفیت صدای سمعک ها بهبود کلی یافته است، بلکه آزاردهندگی سمعک ها تقریبا به صفر رسیده است.

نگرش کلی ما در دپارتمان تخصصی سمعک انستیتو ادیولوژی آریانا این است که ضمن درک نگرانی های بیماران کم شنوا هنگام مشاوره و تجویز سمعک، با داشتن مهلت 30 روزه برای تست سمعک، این اطمینان خاطر را ایجاد کنیم که با تجربه حدود 20 ساله و دانش کافی در زمینه ی تخصصی مشاوره و تجویز سمعک، بهترین سمعک های تولید 2018 و 2019 را برای بیمار خود تجویز می نماییم و در صورت عدم رضایت بیمار بدون کسر هرگونه هزینه ای سمعک را مرجوع و کل وجه پرداختی بیمار را مسترد خواهیم کرد.
با توجه به پیشرفته شدن سمعک ها آمار رضایت به دست آمده از بیماران ما بیش از 95% و مرجوعی سمعک ها چیزی کمتر از 5% است که ارزش آماری چندانی در تعداد تجویزهای ما ندارد.
گارانتی منحصر بفرد آریانا ( 5 ساله برای سمعک های داخل گوشی و 4 ساله برای سمعک های پشت گوشی ) هم حمایت بی نظیر ما از مددجویان و کم شنوایان تحت پوشش مرکز ما را عملا نشان داده و رضایت بیماران ما را دو چندان کرده است.
لذا توجه شما را به این نکته ی مهم جلب می نماییم که در صورت ارزیابی دقیق شنوایی با ابزارهای دقیق و پیشرفته شنوایی، مشاوره درست و ارزیابی دقیق نیازهای شنیداری و در نظر گرفتن ملاحظات قبل از تجویز سمعک و ملاحظات بعد از تجویز سمعک، قالبگیری اصولی، تجویز درست و علمی و تنظیم با استفاده از دقیق ترین ابزارهای روز (سیستم های HIT و REM و Visible Speech) و در نظر گرفتن توانایی مالی بیمار می توان سمعکی را برای بیمار تجویز کرد که ضمن تامین تقویت صدای کافی (Audibility) ، کیفیت صدای عالی (Sound quality) ، راحتی شنیداری و تلاش کمتر برای شنیدن را موجب شده و نهایت رضایت بیمار را تامین نمود.

دوره یک ماهه آزمایشی سمعک برای چیست ؟
پس از اینکه سمعک برای استفاده بیمار تجویز و مراحل ساخت و مونتاژ را طی کرد آماده تحویل به بیمار می شود.
اکنون موقع شنیدن و ارتباط مجدد با محیط است. ارتباطی که مدت ها قبل قطع شده ، بیمار در سکوت زندگی کرده ، صدای ضعیف و ملایم و حتی متوسط را نشنیده و فقط صداهای بلند را شنیده است.
استفاده از سمعک و ورود مجدد به صداهای گوناگون محیطی و انسانی ممکن است بیماران را در چند روز اول استفاده از سمعک کمی آشفته و کم حوصله کند ولی جای نگرانی نیست. از آنجایی که مغز انسان پلاستیسیتی (انعطاف) بسیار زیادی دارد در ابتدای امر در مقابل صداهای شنیده شده کمی عکس العمل نشان می دهد و فرد دچار هیجان می شود ولی خیلی سریع این واکنش های برانگیخته شده فروکش می کند و مغز شروع به عادت کردن به وضعیت جدید می کند. برای کمک کردن به انعطاف پذیری مغزی بیمار استفاده از سمعک را طبق یک برنامه ی مدون و برای شروع در محیط آرام از او مطالبه می کنیم. به عنوان مثال بیماری که یک سمعک استفاده می کند هفته اول صبح ها دو ساعت و عصر ها دو ساعت و هفته دوم صبح ها 4 ساعت و عصر ها 4 ساعت و کم کم زمان استفاده زیاد می شود. برای بیمارانی که دو سمعک استفاده می کنند به صورت یک روز در میان سمعک ها استفاده می شود. (مثلا گوش راست صبح ها دوساعت ، عصرها دوساعت و روز بعد گوش چپ به همین روش استفاده شود.) دیری نمی پاید که بیمار به صدای سمعک ها عادت کرده و خود زمان بیشتری برای استفاده از سمعک ها را درخواست خواهد کرد. در صورتی که مراحل مشاوره، تجویز، تنظیم و عادت پذیری سمعک همگی با درایت و مهارت انجام شوند ، بیمار به راحتی به شنیدن باز خواهد گشت و صداهای محیطی و انسانی اطراف خود را خواهد پذیرفت و ارتباط موثر او شروع خواهد شد.
این روند تا یک ماه تکمیل خواهد شد و شاید لازم باشد یک یا دو جلسه طی ماه اول بیمار جهت تنظیم یا بازبینی قالب مراجعه داشته باشد.


در طی این ماه توصیه می کنیم که :
1- بیمار به شنیدن خود در محیط کلینیک شنوایی بسنده نکند و آن را ملاک خوبی یا بدی کیفیت شنوایی خود قرار ندهد.
2- سمعک را در منزل خود و با کسانی که در زندگی روزمره خود با آن ها ارتباط دارد استفاده کند. صدای اعضای خانواده خود، همکاران، تلویزیون، تلفن و تلفن همراه خود را بشنود و از هرگونه مشکل شنیداری در محیط آرام و شلوغ پیرامون اطراف خود یادداشت بردارد. این یادداشت ها به خوبی می تواند به متخصص شنوایی جهت تنظیم ریزتر جزییات کمک و رضایت بیمار را بیشتر کند.

در پایان ماه اول :
1-در مورد قالب سمعک پس از چند روز استفاده بیمار باید وجود آن را فراموش کند و حس بدی از وجود قالب داخل مجرای گوش نداشته باشد و اگر قالب گیری و قالب سازی سمعک به خوبی انجام شده باشد نباید حس آنچنانی از وجود سمعک داخل مجرای گوش هنگام شنیدن، غذا خوردن و صحبت کردن داشته باشد. در پایان این یک ماه بیمار باید بتواند در تمام مدت شبانه روز از سمعک خود استفاده کند و وجود سمعک را به راحتی تحمل کند.
2- درک شنوایی بیمار باید به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته باشد و بتواند در محیط آرام و شلوغ نسبت به زمانی که سمعک نداشت به خوبی از آن استفاده کند و رضایت مقبولی داشته باشد.
3- بیمار باید بتواند از تلفن هنگام استفاده از سمعک استفاده کند. برخی از سمعک ها دارای مدار تلفن (T-Coil) هستند که بیمار باید نحوه استفاده از آن را فرا گرفته باشد و صدای تلفن به مراتب نسبت به آنچه قبلا بدون سمعک می شنید ، بهتر بشنود.
4- بیمار باید بتواند با تلفن همراه خود بهتر بشنود. یعنی اینکه بتواند در محیط آرام و شلوغ ارتباط بهتری با مخاطب داشته باشد و صدای او را بهتر متوجه شود.
5- بیمار باید از نظر روحی و هیجانی نسبت به قبل تغییر کرده باشد و تمایل بیشتری برای شنیدن، درک کردن، محاوره داشتن، شرکت در مکالمات خانوادگی ، ارتباطات اجتماعی و شنیدن صدای تلویزیون نشان دهد و نیازش به لب خوانی هم کمتر شده باشد.
6 - بیمار باید نحوه درست استفاده از سمعک، گذاشتن داخل گوش و بیرون آوردن ، خاموش و روشن کردن ، تعویض باتری ، تعویض فیلتر و بسته به نوع سمعک کم و زیاد کردن صدای سمعک و تعویض برنامه شنیداری را یاد گرفته باشد.
در صورتی که پس از یک ماه بیمار از سمعک خود راضی نباشد می تواند با مراجعه به انستیتو درخواست مرجوع یا تعویض سمعک با مدل بالاتر را بنماید که در صورت مرجوعی هیچ گونه هزینه ای از او کسر نخواهد شد.

  • تهران، بلوار آفریقا(نلسون ماندلا)(جردن)، خیابان وحید دستگردی(ظفر)، به سمت خیابان ولی عصر، بعد از بوستان کاج، ساختمان 321  (خانه ی سفید)، طبقه ی همکف
  • 88107090 021 (20خط)
  • info@aioa.ir